سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه درسایت خود بازاریابی کنیم

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که بازاریابی آنلاین (بازاریابی اینترنتی) چیست و چه مزایایی برای فعالیت تجاری شما دارد؟ در سلسله مطالبی که هم اینک قسمت اول آن را مطالعه می کنید، خلاصه ای از اهمیت بازاریابی آنلاین، روش اصولی انجام آن و تاثیر آن بر فعالیت اقتصادی شما را خواهید آموخت , در ادامه با لاین استور سایت تخصصی شبکه های اجتماعی و کسب درامد از شبکه های اجتماعی همراه باشید.

به طور کلی، بازاریابی عبارتست از اینکه شما با شناخت توانایی خود، شناخت نیازهای مشتریان بالقوه (و یا ایجاد نیاز در ذهن آنها) و در نهایت برقراری ارتباط، سعی در معرفی محصولات و خدمات خود نمایید.

بازاریابی آنلاین (بازاریابی اینترنتی) چیزی جدای از این نیست، فقط شما از ابزارهای فراوان و البته قدرتمندی که فضای مجازی در اختیار شما قرار می دهد، خواهید توانست با هزینه کمتر، سرعت بیشتر و بهره وری بیشتر، مخاطبان بیشتری را جذب کالا و یا خدمات خود نمایید.

مهمترین مزیتهای بازاریابی اینترنتی

 

  • عدم محدودیت زمان و مکان

این بدین معنی است که مخاطب شما در هر زمان و مکان به اطلاعات شما دسترسی خواهد داشت (به شرط اینکه به اینترنت دسترسی داشته باشد).

  • صرف هزینه کمتر

بازاریابی آنلاین یک فعالیت کوتاه مدت نیست؛ یعنی با یک یا چند بار ارسال انبوه ایمیل، طراحی یک وب سایت که هر 3 یا چهار ماه به روز رسانی می شود و یا داشتن صفحه ای در یک شبکه اجتماعی، نتیجه خاصی عاید شما نمی شود.

بازاریابی آنلاین مجموعه ای از فعالیتها است، برای اینکه شما در زمان لازم در مکان لازم حضور داشته باشید، در ایمیل مخاطبی که خواهان خدمات شماست، در وب سایتی که همیشه با مطالب مفید، بروز رسانی می شود، در جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو، زمانی که عبارتی در اینترنت جستجو می شود و …

بازاریابی آنلاین یک فرایند بلند مدت و یا حداقل میان مدت است که با تلاش مستمر حاصل می شود و لازم است که با برنامه ریزی و استمرار همراه باشد. بازاریابی آنلاین مجموعه ای از فعالیتها است، برای اینکه شما در زمان لازم در مکان لازم حضور داشته باشید، در ایمیل مخاطبی که خواهان خدمات شماست، در وب سایتی که همیشه با مطالب مفید، بروز رسانی می شود، در جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو، زمانی که عبارتی در اینترنت جستجو می شود و …

بازاریابی اینترنتی, بازاریابی آنلاین, شبکه ها در فضای وبدر یک بازه زمانی مثلا 6 ماهه، زمانی که میزان تاثیر بازاریابی آنلاین و عادی خود را با توجه به بازخورد آن مقایسه می کنید، استفاده از متد بازاریابی اینترنتی کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

  • بازاریابی اینترنتی نوعی تبلیغات شبکه های اجتماعی  است

چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟(قسمت اول)

از آنجایی که فعالیتهای شما در فضای وب امکان به اشتراک گذاری دارد، عملا بیش از یک مخاطب خواهد داشت، در صورتی که در فعالیتهای بازاریابی عادی، مکالمه تلفنی شما توسط یک مخاطب شنیده می شود، نامه و بروشور شما توسط یک شرکت یا شخص خوانده می شود و …

آنلاین مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

بازاریابی اینترنتی (Online Marketing) که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی را شامل میشود زیرا نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق رسانه و ابزار آنلاین مانند ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است. مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است.

پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند که عبارت است از بررسی بازار هدف، ابزارهای مورد نیاز مانند وب سایت کارآمد و شبکه های اجتماعی و بررسی مخاطب جهت فروش بهتر.

باید در نظر داشت باشید که بازاریابی اینترنتی شامل مجموعه کامل و هماهنگ فعالیتهای هدفمندی می باشد که در رابطه با معرفی و عرضه محصولات شما از طریق مستقیم (وب سایت شما) و غیر مستقیم (وب سایتهای معروف و پر بیننده، موتورهای جستجو و دایرکتوری های تخصصی) به بازار عمل می نماید.

همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در باکس جستجو آغاز می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین، ارزشمندترین و سودآورترین فعالیت‌ها در بازاریابی موتورهای جستجو است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می‌تواند و‌بسایت شما را تا عرش بالا برده و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به وب‌سایت کسب و کار شما وارد کند.

با تحقیق کلمات کلیدی اصولی، شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات‌ و کلمات کلیدی وضعیت سئوی شما را بهبود می‌دهند، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.

تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. با تحقیق درباره کلمات کلیدی می‌توانید تغییرات در تقاضای بازار را پیش‌بینی کنید، به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهید، و کالاها، خدمات و محتوایی تولید کنید که مردم به دنبالشان می‌گردند.

به جرات می‌توان گفت در کل تاریخچه بازاریابی، هیچ راهی تا این حد در کشف مشوق‌های مصرف کنندگان موفق نبوده است.

چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟

یک کلمه کلیدی برای سایت شما چقدر اهمیت دارد؟ برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید، آیا مشتریان شما با جستجوی عباراتی مثل “کفش قهوه‌ای” یا “کتانی سفید” وارد وب‌سایت شما شده‌اند؟

کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند، معمولاً در دسترس وبمسترها قرار دارند و ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند. با این حال، این ابزارها نمی‌توانند به ما نشان دهند که ترافیکی از این جستجوها با سایتمان روانه می‌شود چقدر ارزش دارد.

برای درک ارزش کلمات کلیدی، ابتدا باید درک درستی از وب‌سایت خود داشته، فرضیاتی را در نظر گرفته، آن فرضیات را آزمایش کرده و کار را دوباره تکرار کنیم.

فرآیند اصولی ارزشیابی یک کلمه کلیدی

از خودتان بپرسید …

آیا کلمه کلیدی مورد نظر، مرتبط با محتوای شما است؟ آیا افراد با جستجوی این کلمه آنچه می‌خواهند را در سایت شما پیدا خواهند کرد؟ آیا از آنچه پیدا می‌کنند، راضی خواهند بود؟ اگر جواب تمامی این پرسش‌ها “مثبت” است، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

در موتورهای جستجوی اصلی به دنبال کلمه کلیدی موردنظر بگردید.

درک اینکه کدام وب‌سایت‌ها از کلمات کلیدی موردنظر شما سود می‌برند، به شما کمک می‌کند دید بهتری به این بازار رقابتی داشته باشید. همچنین، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به اهدافتان چه مسیری را باید طی کنید.

آیا به تبلیغات بالا و سمت راست در صفحات نتایج جستجو دقت کرده‌اید؟ بسیاری از این تبلیغات از کلمات کلیدی ارزشمند استفاده می‌کنند. کاری که باید انجام بدهید این است که در تبلیغات خود در صفح? نتایج جستجو باید به سراغ کلماتی بروید که بیشترین احتمال جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را دارند.

در گوگل ادوردز یا Bing Adcenter از کمپین‌های نمونه برای کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر وب‌سایت‌تان نسبت به کلمات کلیدی موردنظر رتبه‌ای کسب نمی‌کند، می‌توانید برای دیدن آنکه این کلمه چقدر به بهبود نرخ تبدیل شما کمک می‌کند، ترافیک آزمایشی بخرید. در گوگل ادوردز، گزینه “Exact Match” را انتخاب کرده و ترافیک را به یکی از صفحات مرتبط در وب‌سایت‌تان هدایت کنید. معیارهای Impressions و نرخ تبدیل را روی حدقل 200 تا 300 کلیک اندازه‌گیری کنید.

ارزش دقیق هر کلمه کلیدی را با استفاده از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، بسنجید.

برای مثال، فرض کنید که تبلیغات شما در صفح? نتایج جستجو در یک روز توجه 5000 مخاطب را جلب کرده است. 100 نفر از آن افراد وارد سایت شما شده‌اند و خرید 3 نفر از آنها برای شما 300 دلار سود داشته است.

حتما بخوانید:  لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن 4.0 گوگل

در چنین شرایطی، هر بازدیدکننده برای کسب و کار شما 3 دلار ارزش خواهد داشت. آن 5000 جلب توجه برای شما نرخ کلیک 18 تا 34 درصد با رتبه 1 را ایجاد کرده‌اند، که یعنی، حدود 900 تا 1800 بازدید در روز بوده که با احتساب هر بازدید 3 دلار، سالانه بین 1 تا 2 میلیون دلار برای شما سود ایجاد خواهد کرد. این خود یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این نوع تبلیغات است. الکی نیست که تجارت‌ها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!

 

حتی بهترین تخمین‌ها هم در برابر فرآیند محاسبه و بهینه‌سازی نرخ بازگشت سرمایه حرفی برای گفتن ندارند. سئو یعنی آزمایش‌های مستمر، تجربه و بهبود. به یاد داشته باشید اگرچه سئو، یکی از سودمندترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازاریابی است، سنجش موفقیت همواره برای فرآیند کار، حیاتی است.

درکِ نیاز موجود برای کلمات کلیدی طولانی

برمی‌گردیم به مثال کفش فروشی آنلاین. آیا خوب است که برای کلمه کلیدی “کفش” رتبه اول را داشته باشیم یا خیر؟

پرداختن به کلمات کلیدی که روزی 5000 بار یا حتی 500 بار جستجو می‌شوند به نظر فوق‌العاده می‌آید اما در واقعیت، این جستجوها حداکثر 30% جستجوهای انجام شده در فضای وب را تشکیل می‌دهند. 70% باقیمانده در واقع چیزی هستند که به آن‌ها کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords می‌گوییم. این دنباله شامل صدها میلیون جستجوی یکتا است که شاید روزانه تنها به تعدادی انگشتان شمار جستجو شوند اما در مجموع، اکثر جستجوهای آنلاین در اینترنت را تشکیل می‌دهند.

درس دیگری که بازاریابان جستجو آموخته‌اند این است که کلمات کلیدی طولانی معمولاً نرخ تبدیل بهتری دارند زیرا در چرخه‌های تبدیل یا خرید، بیشتر دیده‌ می‌شوند. شخصی که عبارت “کفش” را جستجو می‌کند، معمولاً در حال وبگردی بوده و قصد خرید ندارد، اما اگر عبارت جستجو شده چیزی مثل “قیمت کفش نایکی سایز 42” باشد، این فرد احتمالاً به دنبال خرید کفش است.

فهمِ منحنی تقاضای جستجو بسیار مهم است. در تصویر زیر، یک نمودار تقاضای جستجو را آورده‌ایم که تعدادی کوئری را در حال فرستادن ترافیک نشان می‌دهد، در کنار حجم عبارات و کلماتی در طول یک ماه جستجو می‌شوند.

منجنی نمایش جستجوی کلمات کلیدی

تحقیق درباره کلمات کلیدی

و اما این اطلاعات را از کجا می‌توان به دست آورد؟ بعضی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، Google AdWords Keyword Planner Tool، Google Trends و Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. هرچند، ابزارهای دیگری مانند Moz Keyword Explorer یا Wordtracker نیز وجود دارند که این ابزارها نیز میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند شدن این کلمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند (البته این دو ابزار رایگان نیستند!).

با این اوصاف، Google Keyword Planner یکی از معمول‌ترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین می‌زند، بلکه هزینه راه‌اندازی کمپین‌های پولی را نیز برای این عبارات محاسبه می‌کند (منظور کمپین‌های مرتبط با تبلیغات گوگل است).

برای تعیین حجم جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص، نوع (یا Match Type) کلمه کلیدی را روی Exact تنظیم کرده و به دنبال میزان جستجوهای ماهانه محلی بگردید. به یاد داشته باشید که این اعداد تعداد کل جستجوها را نشان می‌دهند، یعنی بسته به رتبه و تعداد ورود کاربران به سایت شما، این عدد بسیار پایین‌تر خواهد بود.